Grywalizacja / Gryfikacja

2010-11-22

Dlaczego gryfikacja działa?

Jedną z podstawowych przyczyn, dlaczego  gryfikacja działa i jest praktyczna jest  jej rezultat: zaspokojenie potrzeby spełnienia i uznania przez innych. Potrzeby te są naturalne u każdego człowieka, czyli fundamentem grywalizacji nie jest zjawisko sztucznie wygenerowane.

Gabe Zichermann, jeden z największych ekspertów i praktyków w dziedzinie gryfikacji, twierdzi że pojawienie się tego trendu nie jest „odkryciem koła”, ale czymś co w naturalnym procesie musiało wyjść ze współczesnej kultury, by ją dalej zmieniać. Dlaczego? Ponieważ mechanizmy zdobywania doświadczenia w tym co się robi, otrzymywania nagród  i wyznaczania nowych celów znane są obecnemu pokoleniu (15-35 lat) bardzo dobrze. Użytkownicy internetu i konsumenci zarazem wychowywali się w środowisku gier, dlatego nie postrzegają gryfikacji jako czegoś zupełnie nowego i inwazyjnego, ale jako naturalną część ich życia przeniesioną z wirtualnej rzeczywistości na inne elementy. Przewagą gryfikacji nad tradycyjnymi metodami komunikowania i promowania jest oblekanie każdej czynności i informacji w kontekst. Czym innym jest przecież poinformowanie w artykule o tym, że dzieci potrzebują pomocy (teraz przecież wszędzie słyszy się, że ktoś potrzebuje pomocy!), a czym innym pokazanie obrazami, dlaczego konkretna grupa dzieci potrzebuje pomocy oraz jakie działania można podjąć (nie zawsze chodzi o datki finansowe). Przykładem aplikacji edukacyjnej i marketingowej w jednym jest We Topia. W tej Facebook-owej aplikacji użytkowik dowiaduje się jak wykonywać regularnie kilka prostych czynności, aby uzyskać wirtualną walutę, która pomoże w realnych problemach. Wraz z zaangażowaniem w wykonywane czynności rośnie też świadomość i satysfakcja z otrzymanych efektów. Dolar przekazany, pod wpływem przeczytania artykułu, na pomoc mieszkańcom Haiti nie będzie przekazany z taką samą świadomością, jak gdyby dolar ten został „opakowany” aplikacją tłumaczącą gdzie dokładnie pieniądze trafią i jak wpłyną na los konkretnych osób. Uświadomienie za pomocą gryfikacji sprawi też, że użytkownik będzie bardziej skłonny poświęcić kolejnego dolara… na ten lub inny cel.

« powrót do listy wszystkich aktualności