Grywalizacja / Gryfikacja

2012-05-02

Grywalizacja, co to jest?

Grywalizacja, zwana również gryfikacją (ang. gamification) to używanie w realnym życiu mechanizmów znanych z gier (nie tylko komputerowych).  Dokładniej - grywalizacja bazuje na wykorzystaniu bodźców i odruchów, które każdy z nasz w sobie „trenuje” (zazwyczaj nieświadomie) w czasie przeznaczonym na rozrywkę. Podstawowym założeniem grywalizacji jest przeświadczenie, że mechanizmy związane z grami – a więc przyjemnością, ciekawością tego co się zdarzy dalej i nagrodą za „wykonanie zadanie” – da się przenieść na płaszczyzny życia, które dla przeciętnego człowieka są nudne, monotonne. 

Grywalizacja opiera się obecnie przede wszystkim na mechanizmach znanych z gier komputerowych ze względu na pokolenie odbiorców. Przeciętny gracz nie jest już pryszczatym nastolatkiem, jak to było kreowane jeszcze kilka lat temu w filmach, lecz ma ok. 30 lat. Przy grach spędza ok. 22 godziny tygodniowo, przy czym przeciętny gracz nie ogranicza się tylko do komputera stacjonarnego, ale z taką samą chęcią sięga po gry mobilne, np. PSP Nintendo DS, aplikacje na telefony komórkowe. Wiek przeciętnego gracza informuje o tym, że pokolenie dzieci, które 15-20 lat temu dostawało swój pierwszy komputer albo konsolę stało się dorosłe, chociaż dorosłość nie oznacza dla nich porzucenia gier. Tym właśnie pierwsze dorosłe pokolenie graczy różni się od poprzedniego pokolenia, które nie było związane z technologiami komputerowymi, i dla którego spędzanie czasu przy grach jest oznaką dziecinności.

Mechanizmy grywalizacji wykorzystywane są obecnie głównie w internecie (portale aukcyjne, społecznościowe) w marketingu (programy lojalnościowe), przemyśle (urządzenia określające cel i sposób dotarcia do niego, np. samochodowy GPS) i edukacji (aplikacje edukacyjne przyznające statusy oraz miejsca high score za opanowanie określonego zakresu materiału). Podstawową zaletą rozwiązań opierających się na gryfikacji jest dłuższe skupienie się uczestnika na danym zadaniu, większa motywacja do dalszych działań, a w konsekswencji lepsze rezultaty. Kreatywnie prowadzony proces gryfikacji zapobiega również wypalaniu się użytkowników. Każdemu zdarza się bowiem moment, kiedy traci satysfakcję z zakupów, jeżdżenia samochodem, wykonania 20-go telefonu do klienta czy też uczenia się nowych informacji. To wszystko, i wiele innych, grywalizacja może ożywić.

 

Więcej informacji w naszej ofercie:

Grywalizacja w Zarządzaniu Zespołami (dla działów HR)

Grywalizacja w Marketingu i Sprzedaży

Grywalizacja - doradztwo i wdrożenia

« powrót do listy wszystkich aktualności