Grywalizacja / Gryfikacja

2012-05-02

Gryfikacja w marketingu

Gryfikacja może być doskonałym narzędziem uzupełniającym dla tradycyjnego marketingu. Szczególnie dobrze sprawdza się w połączeniu z social marketingiem oraz wszędzie tam, gdzie występują powtarzalne czynności, które da się uporządkować w jakiś schemat. Celem gryfikacji w marketingu jest przede wszystkim budowanie długoterminowej relacji z klientami opartej na zaufaniu. Badania wskazują, że klienci, którzy mają zaawansowane pozytywne relacje z daną firmą (wynikające z pobudzania różnymi sposobami) są lojalni i skłonni sami z siebie polecać daną firmę, brand.

Gartner Research, korporacja zajmująca się projektowanie i dostarczaniem nowych technologii z branży IT, przewiduje że do roku 2014 obszar użyteczności grywalnej dla usług i produktów będzie tak samo istotny jak ma to obecnie miejsce w przypadku Facebook-a, eBay-a czy Amazon-a. Oznacza to, że konsumenci nie będą oczekiwać wyłącznie jakości i dopasowania produktu do siebie, ale także uczestniczenia w pewnego rodzaju rozrywce, grze przedstawionej w odpowiednim kontekście. Przewiduje się, że do 2014 roku ok. 70% organizacji zrzeszonych w Forbes Global 2000[1] będzie posiadało co najmniej jedną aplikację dla klientów związaną z gryfikacją. Po roku 2015 liczba firm i organizacji posiadających co najmniej jedną aplikację związaną z grywalizacją będzie wynosiła 50% lub więcej (dotyczy to wszystkich firm, nie tylko tych z Global 2000).

W gryfikację konsekwentnie inwestuje np. Coca Cola. W 2011 zorganiozwała kampanię Coke Freestyle, w ramach której użytkownicy miksowali smaki napojów, z palety smaków Coca Coli, w tzw. Freestyle Machines. Konsument, kupując napój, dostawał kubek, który mógł wypełnić różnymi smakami w różnych proporcjach, a później udostępnić w sieci w celu oceny zmiksowanego napoju przez innych użytkowników. 



[1] The Forbes Global 2000 – coroczny ranking miesięcznika Forbes przedstawiający 2000 firm oraz organizacji będących liderami w swoich branżach i wyznaczających w nich nowe kierunki. Ranking oparty jest o wolumen sprzedaży, osiągane zyski, wartość majątku oraz o szacowaną wartość na rynku.

« powrót do listy wszystkich aktualności